_int_ _***CO ADMİN***_
Mesaj Sayısı : 219 Yaş : 30 Nerden : anAdOlu (ENERJİ) : (REPP) : (PAYLAŞIM) : (TAKIMI) : (ADIM) : yoq (S.ADIM) : yoq (YAŞIM) : 14 (NERELİ) : anadalu (KANKA\'LIK) : (SİTE GÜCÜ) : Rep Puanım : 100 Kayıt tarihi : 08/09/08
mEkAnN mEkAnN: 12
| Konu: RaLLi nin kendine özqü tanımları.. Perş. Eyl. 18, 2008 2:06 pm | |
| RaLLi nin kendine özqü tanımları..
Normal etap: Transfer etabı da adı verilen bu yol parçalarında yarış araçları trafiğe açık yolları diğer araçlarla aynı anda kullanırlar. Normal etaplarda etap süreleri genellikle ortalama hız 40-50 km/h yi geçmeyecek şekilde belirlenmiştir.
Özel etap: Zamana karşı geçilen yol kısımlarıdır. Özel etaplar diğer araçlara ve yaya trafiğine kapatılmıştır. Amaç etabı en kısa sürede tamamlamaktır. Yarışın zemin cinsine göre arabalar 1 (asfalt) veya 2 (toprak) dakika aralıklarla küçük kapı numarasından büyüğe doğru parkura çıkarlar. Yarış sonunda bütün özel etap zamanları toplanır ve toplam süre elde edilir. Toplam süresi en küçük olan ekip yarışın galibidir.
Kontrol noktaları veya zaman kontrol noktaları (ZK): Yarışmacıların kapı numaralarına göre organizasyon tarafından verilmiş olan ideal süre, start saati gibi bilgileri de değerlendirerek belirlenen bir noktada tam zamanında olup olmadıklarını kontrol eden masalar ve hakemlerin bulunduğu bölgeler.
Erken cezası: Bir ekibin kontrol noktasına tam ideal zamanı yerine daha erken girmesi sonucu zamanlarına eklenen zaman cezası. (genellikle erken girilen her dakika için toplam süreye 1 dakika eklenir).
Geç cezası: Bir ekibin kontrol noktasına tam ideal zamanı yerine daha geç girmesi sonucu zamanlarına eklenen zaman cezası. (genellikle geç girilen her dakika için toplam süreye 10 saniye eklenir).
Best time: Tüm yarışmacıların dereceleri arasında bir özel etabın geçildiği en kısa süre
Grup N: Bir arabanın fabrikadan çıktığı haline çoğu zaman sadece güvenliği arttırıcı bir kaç önlem ve tadilat yapılarak hazırlanmış arabaların yarıştığı kategori.
Grup A: Güvenlik önlem ve tadilatlarına ek olarak sürat ve dayanıklılığı arttırmaya yönelik değişiklikler yapılmış arabaların yarıştığı kategori. Bu değişiklikler sınırsız değildir ve arabayı üreten fabrikanın oluşturduğu homologasyon fişine sadık kalınarak yapılmak zorundadır.
Homologasyon Fişi: Bir araba üreticisinin ürettiği bir modelin uluslararası otomobil sporları federasyonu tarafından tanınan ve teknik kontrollere esas olan motor, yürür aksam, şanzıman, kasa vs.. bütün özelliklerinin hassasiyetle bildirildiği bir katalogdur. Uluslararası yarışlara sadece homologasyon fişi bulunan ve homologasyon tarihi geçmemiş arabalar katılabilir.
Teknik kontrol: Yarış öncesinde yarışa katılacak otomobillerin güvenlik ve tadilat açısından kurallara uygunluğunun denetlendiği bir işlemdir. Bütün araçlar tek tek incelenir ve yarışabilmeleri için onay verilir veya geri çevrilir.
Pilot, Kopilot (Ekip): Bir ralli otosunu iki kişilik bir ekip kullanır. Bunlar pilot ve kopilottur. Yarış öncesi antrenmanlar esnasında özel etaplar hakkında çıkartılan yol notları yarış esnasında kopilot tarafından pilota okunur ve daha güvenli ve hızlı gitmesi sağlanır. Bu yol notları etap içindeki virajların sertliğini, uzunluğunu, zemin durumunu, derin çukurları, tümsekleri, hendekleri, düzlükleri vs. içermektedir.
Güvenlik: Ekipler öncelikle yanmaz bir tulum ve kask giymektedirler. Bir eldiven gibi vücudu saran sağlam ve hafif yarış koltuklarına en az 4 bazen 8 noktalı emniyet kemerleriyle bağlanmışlardır. Araçların içerisinde olası bir kazada çıkabilecek yangınlara karşı yeterli miktarda yangın söndürücüleri bulunmaktadır. Söndürücü maddeler yangın esnasında hortumlarla aracın her yerine dağıtılmaktadır. Ayrıca çelik borulardan yapılmış bir güvenlik kafesi (roll cage) bir kaza esnasında aracın ezilmesini engelleyerek içindekileri korumaktadır. Ön cam mikalı (patlamaz) cins olmak zorundadır. Aracın elektrik, yakıt ve fren donanımı sağlamlaştırılmıştır. Aracın altında motor ve şanzımanı çarpmalardan koruyan bir alt kaplama mevcuttur. | |
|