virajlı yollarından hızla inmeye çalışan kişiler tarafından
keşfedilmiştir. Drift temelde aracın virajı dönme esnasında oluşan
merkezkaç kuvvetine direnemeyip arka kısmının kopması prensibine dayalı
bir olaydır ve buna verilen isimdir. Türkçeye yanlama olarak geçmiş
fakat birçok kelimede olduğu gibi yabancı şekli daha çok
kullanılmaktadır. Drift genel olarak gösteri amaçlı bir harekettir ve
motorsporları açısından istenmeyen bir durumdur. Çünkü drift aracın
aktarma organlarına zarar vermekte ve lastiği yıpranmasıyla yol
tutuşunu büyük ölçüde azaltmaktadır. Buna bağlı olarak tur süreleri
düşürmektedir.Bir otomobilin drift yapabilecek nitelik taşıması için
öncelikle jantların minimum 17″ ebatında olması ve ince yanak lastikler
kullanılması gerekmektedir. Aksi taktirde lastiğin janttan çıkabilmesi
olasıdır. Bunun haricinde arkadan itişli bir araç olması ve güçlü bir
motora sahip olması gerçek manada driftin olmazsa olmazlarındandır.
Bunlara ilave olarak gerçek bir drift aracında kitli diferansiyel
bulunur, bu sayede arka taraf koptuğunda tekerlek hızı dengelenerek
aracın rahat kontrol edilebilmesi sağlanır. Eksi kamber ayarı ile
tekerlekleri hafif içeriye baktırıp, viraj çıkışlarında yeterli gücü
hissedebilmek için motorda tork artırıcı düzenlemeleri de yapmak
önemlidir.
“napıyor bu adamlar?” diye düşünenleriniz olabilir fakat aslında drift
yarışlarının da bir altyapısı ve gelişmiş bir puan hesaplama sistemi
var. Öncelikle Drift yarışında çizgiyi 1. geçmenin puana herhangi bir
katkısı yok. Puanlama araçlara bağlanan drift box isimli bir aygıt
tarafından yapılıyor. Drift box araca bağlanıyor ve drift anında
otomobilin yolla yaptığı açıyı, hızı ve en önemlisi oluşan g kuvvetini
hesaplıyor ve tüm bunların ortalamasını alarak ortaya bir skor
çıkarıyor. İşte japon D1 Street Legal serisinde puanlamayı yapan alet
budur. Bu sayede sürücünün yaptığı drift analiz ediliyor ve en yüksek
puanı alan kişi yarışın galibi oluyor. Ama her zaman birinci olanlar en
fazla drift yaptıranlar değil, en yüksek hızda powerslide’a en yakın
ölçüde drift yapabilenlerdir. Yazının devamında powerslide ve diğer
kavramları da açıklamaya çalışacağım.
Drift Yapma Teknikleri
El Freni İle Yanlama (Handbrake Drift)
Bu genel olarak en bodoslama tekniktir. Viraja giriş esnasında
debriyaja sonuna kadar basılır ve aracın burnunu viraj içine doğru
yönlendirirken el freni çekilir ve arkanın kopmasıyla beraber hemen
bırakılıp gaza yüklenilir. Tabi yanlamanın en temel kuralı olan;
arkadan kopan aracı kontra ile yani direksiyonu tam ters yönde kırarak
toplamak gerekir. Aksi takdirde çok şık bir spin atacağınızı
söyleyebilirim. (:
Ağırlık Transferi İle Yanlama (Weight Transfer Sliding)
Viraja gelirken vites küçültülür ve aracın burnu viraj içine doğru
çevrilirken debiyaj hızlıca bırakılır, hemen ardından tekrar gaza
yüklenilerek arkası kopan araçla hem hızlı hem de etkili bir yanlama
gerçekleştirilir. Bu metodun asıl inceliği debriyajdan aniden ayağın
çekilmesiyle aracın yavaşlaması ve sanki fren etkisi yapmışcasına
ağırlık merkezinin ön tarafa kayıp arka tekerlekler üzerindeki yükün
azalmasıdır. Bu sayede arka taraf vites küçültmeden dolayı sağlanan
motor atikliğine yenik düşer ve kusursuzca yanlanır.
Güç İle Yanlama (Power Over)
Aracın önü viraj dışından içe doğru yönlenirken dip gaz verilir ve
viraj süpürme dediğimiz hareketle viraj dış çizgiyi takiben yanlayarak
dönülür. Bunu yapabilmek için güçlü tork’a sahip araç kullanmak
gerekir. 150Hp’yi sınır değer olarak düşünürsek 200Hp ve üstü motorlar
bu tarz yanlama için uygundur. Tahmin edeceğiniz üzere trafikte güçlü
motora sahip araç kullanan zengin arkadaşlar tarafından kullanılan en
yaygın yanlama şekli de budur.
Karşıt Ağırlık Transferi İle Yanlama (Opposite Weight Transfer Sliding)
Viraja nizami apeksinden girilirken direksiyon viraj dışına doğru
kırılıp aniden içe çevrilirse ağırlık merkezinin ani yer değişimi
sebebiyle aracın arka kısmı kaymaya başlar ve araç gaz verilerek kontra
ile toplanır. Göze en hoş gelen ve en teknik yanlama şekli bence budur.
Debriyaj İle Yanlama (Clutch Kick)
Aracın güçten düştüğü durumlarda gerekli gücü alabilmek için deviri
yükseltip debriyajı bir anda bırakma suretiyle patinaj sağlayıp arkayı
kaydırmak için kullanılır. Güç ile yanlamaya çok benzer bir yöntemdir.
Fren İle Yanlama (Brake Sliding)
Viraja girerken önce araç viraj içine doğru yönlendirilip arkadan
kayana kadar sert fren yapılır. Aracın arkası kaymaya başladıktan sonra
gaz verilerek kontra ile toplanır. Burada dikakt edilmesi gereken,
aracın hızının çok iyi ayarlanması ve frenleme esnasında önden kaymaya
mahal vermeden gaza yüklenmektir.
Hız İle Yanlama (Powersliding)
Bu yöntem geniş virajlarda yapılır ve yüksek hızlardayken direksiyonu
yavaşça kırarak önden kayma olmadan hız artırılmaya devam edilir. Bu
esnada merkezkaç kuvvetinin etkisiyle siz bir yandan direksiyonun
açısını arttırırken bir yandan da gaz vermeye devam ettiğinizden çok
yüksek hızla ve tamamen yanlayarak virajı alırsınız. Eğer başlangıçta
direksiyonu fazla kırarsanız araç önden kaymaya başlayacak ve daha
drift başlayamadan gaz kesip toplamak zorunda kalırsınız.